Участь у гостьовій лекції «Сучасна українська література для дітей та юнацтва…»

31 березня 2025 року в межах вивчення освітнього компонента «Дитяча література з основами культури й техніки мовлення» здобувачі освіти 3 курсу спеціальності «Початкова освіта» під керівництвом викладача Сергієнко Л. В. долучилися в онлайн-режимі до гостьової лекції «Сучасна українська література для дітей та юнацтва: жанрово-тематичне розмаїття. Знакові дитячі книжки» доктора філологічних наук, професора Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, членкині IRSCL, Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва, проведеної на базі Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

Українська література для дітей і підлітків у XXI столітті вирізняється тематичним і жанровим різноманіттям. Цей період якісно відрізняється від попередніх не тільки новими ідеями й проблематикою, а й іншим рівнем сприйняття текстів: іншими є і читацькі очікування.

На початку XXI ст. вперше на пострадянському просторі дитяче читання починають розглядати не лише як засіб навчання та виховання, а і як засіб розваги, відпочинку, емоційного розвантаження дитини.  Інтерес до дитячої книжки зростає, особлива увага приділяється її якості. Над розв’язанням цієї проблеми успішно працюють письменники, ілюстратори, видавці. Час вносить свої корективи у тематику,  жанрові, образні параметри у модель сучасної української книжки для дітей.

Кожну вікову категорію читачів цікавлять різні теми, а широкий горизонт очікувань диктує й іншу форму твору. Читачам дошкільного та молодшого шкільного віку адресовані казки та оповідання, дітям середнього шкільного віку – повісті-казки, пригодницька й пригодницько-фантастична проза, для середнього і старшого шкільного віку митці пишуть реалістичні оповідання, пригодницькі, детективні, історичні повісті й романи. Реалістичні твори торкаються проблем, якими живуть діти, підлітки у сучасному суспільстві, фантастичні – презентують найрізноманітніші уявні світи, в яких панують закони казкового жанру.  Шлях героя, його випробування, всі події у творі підпорядковані одній меті: показати перемогу добра над злом, відновлення справедливості та встановлення істини.

Високохудожні твори сучасної літератури для дітей та юнацтва дають уявлення про тенденції розвитку, художні особливості літератури для дітей початку ХХІ ст. і мають стати основою змісту літературної освіти на всіх етапах. Адже незважаючи на ті аспекти реформування, які вже відбулися, літературна освіта в Україні все ще потребує оновлення як на рівні змісту, так і на рівні методики. Перспективним шляхом розвитку читацької культури юного покоління є й активна промоція дитячої книги та читання поза навчальними закладами. Тільки використання найкращих практик промоції читання серед дітей та підлітків забезпечить якісний результат: читаюче, а значить – мисляче, свідоме, всебічно розвинене, культурне майбутнє покоління.