Лисичанський педагогічний коледж
 

Навчально-виробнича практика:
професійна підготовка майбутніх педагогів в коледжі

Положення про організацію та проведення практики

Загально відомою є істина: якщо хочеш стати майстром своєї справи, її потрібно знати досконало. У ВП «Лисичанський педагогічний коледж ЛНУ імені Тараса Шевченка» питання професійної підготовки фахівців в сучасному розрізі є одним із пріоритетних в системі навчально-виробничої роботи зі студентами. Розкрити переваги, таємниці й складнощі обраної професії, надати можливості для розкриття здібностей та індивідуального зростання майбутнього фахівця і, по можливості, підібрати йому перше місце роботи – ось провідні напрямки професійного становлення студента-практиканта у коледжі.

Провідна роль у формуванні професійної позиції студентів належить різним видам практик, завдання яких майбутні фахівці виконують з 2 курсу.

В процесі активної практичної діяльності студенти оволодівають таємницями професії. Всебічну допомогу студентам надають методисти з певного виду практики, викладачі-предметники, куратори груп. У нагоді стає Медіа центр коледжу, де студенти можуть скористатися необхідною науково-методичною онлайн-інформацією, літературою, навчально-методичними комплексами викладачів з певного питання.

 

Базами практичної підготовки для галузі «Освіта» є найбільш сучасні навчальні заклади міста: ЗОШ № 2, 3, 4, 12, 13, 8, ЗДО «Світлячок», «Шпачок», «Іскорка». Основними видами практик для студентів педагогічних спеціальностей є:

  • позанавчальна виховна робота, в процесі якої студенти виконують обов'язки класного керівника, педагога-організатора, проводять позакласні заходи, такі як брейн-ринг, «Казкова вікторина», спортивні змагання, тематичні виховні години «Україна – ти моя країна», «Держані та національні символи України», «Вони пройшли крізь віки» і т.д.
  • практика «Пробні уроки в школі та заняття в ДНЗ» (на ІІІ курсі), під час якої студенти готують і проводять уроки та заняття з різноманітних предметів згідно програм дитячих навчальних закладів, початкової школи, демонструючи отримані теоретичні знання з методик викладання предметів та уміння їх застосовувати на практиці;
  • літня педагогічна практика (після закінчення ІІІ курсу) – особливий, повністю самостійний вид практики, де студенти втілюють найсучасніші педагогічні ідеї, роблять різноманітним, творчим і цікавим дозвілля дітей різного віку в умовах літнього відпочинку, серед проведених заходів – спортивні змагання, конкурси талантів, інтелекту, моди та краси, тематичні вечори відпочинку, наприклад: «Еко-акція "Ми за чисте докілля"», флеш-моб «Парад-планет», «День навпаки», «Картина на п'ять метрів», «День краси», «Найрозумніший», «Гладіаторські бої», «Назад у минуле», «Наші альпінарії» і т.д. За творчу і самовіддану роботу студенти керівництвом таборів щороку нагороджуються подяками і грамотами, а найголовніше – їх чекають в цьому таборі і наступного року;
  • підсумковий вид практики – переддипломна педагогічна практика (останній семестр ІV курсу). Студенти працюють на місці вчителів початкових класів, креслення, праці, фізичної культури, вихователя дитячого садочка, демонструючи рівень набутих у коледжі знань і умінь.

При підготовці студентів-практикантів до виконання завдань різних видів практичної підготовки методисти орієнтують їх на застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та технічних можливостей баз педагогічної практики.

 

Професійному становленню майбутніх фахівців сприяють профільні кабінети-лабораторії: лабораторія початкової освіти та лабораторія фахової компетентності вихователя-педагога дошкільної освіти. На базі даних кабінетів проводяться навчальні заняття з окремих методик навчання, відбувається моделювання практичних видів діяльності з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку, організовуються майстер-класи, семінари, конференції з актуальних проблем початкової та дошкільної освіти.

З поточного навчального року почав діяти кабінет навчально-виробничої практики, в якому зібрані різноманітні матеріали на допомогу методисту та студенту-практиканту. До його поповнення активно долучились викладачі Крошка С.А. (презентації до уроків фізичної культури, наочні посібники - доріжка здоров’я, демонстраційні матеріали для рухливих ігор, пісочні годинники, балансуючі подушки, Су-Джоки, масажні м‘ячі та ін.), Ляшенко К.І., Сергієнко Л.В., Сергієнко Н.В. (кейси вчителя НУШ, скарбничка з розробками різних уроків та наочністю до них, мотиваційні браслети, скарбнички з різних методик навчання).

 
     
 
     
 
     
 
     
 
     
 
     
 

 

Протягом навчального року методисти коледжу активно залучали студентів до різних видів, форм роботи з практичного навчання, спрямовували  діяльність студентів-практикантів на використання сучасних електронних носіїв інформації, новітніх інтерактивних методик навчання. Ними підготовлені:

  • електронні матеріали до уроків «Я досліджую світ», «Я у світі» (Толмачова І.Г.);
  • відео пробного уроку трудового навчання «Виготовлення гаджету для смартфону» в 5 класі, модуль «Деревообробка» (Демченко П. Є., відео завантажено на ютуб каналі циклової комісії);
  • відео пробного уроку трудового навчання за темою «Квілінг»  в 3 класі. (Сергієнко Н.В.).
  • портфоліо методичних розробок уроків трудового навчання та технологій (Демченко П. Є.)
  •  портфоліо творчих проєктів учнів з трудового навчання та технологій за оновленою шкільною програмою. (Демченко П. Є.);
  • навчально-методичний посібник «Словник українських термінів з різних видів спорту за навчальною програмою «Фізична культура» (Крошка С.А., Борисенко Л.Л., розміщений на сайті ц.к (практика);
  • електронні методичні рекомендації, посібники  на  допомогу студенту-практиканту (Е-посібник з педпрактики «Літній оздоровчий табір без турбот» (Ляшенко К.І.),
  •  з природознавства для дітей початкових класів «Природні зони України, створений  у програмі FlippingBook (Толмачова І.Г.),
  •  віртуальне портфоліо з уроками ФК, розробками методичного та демонстраційного забезпечення в особистому хмарному сховищі OneDrive  (Крошка С.А., Борисенко Л.Л., Сліпецький В.П.) тощо.

Під час дистанційного навчання методисти з різних видів практичної підготовки (Крошка С.А., Толмачова І.А., Саприкіна Т.Г., Мінєнко Г.М., Борисенко Л.Л., Аль-Хамадані Н.Д., Сидоренко Н.М., Ляшенко К.І. та ін.)  розробили для студентів спеціальні завдання з метою виконання навчальних програм (розробка конспектів занять, уроків відповідно до освітніх програм закладів освіти, підбір мультимедійного забезпечення підготовлених уроків, підготовка презентацій, відеороликів, оффлайн уроків тощо).  Студенти-практиканти   4 курсу  (Ворошилова А., Осадча А., Гнатів А., Яцина С., Панкова Л., Міхєєва А. - 4-АПО,  Ахтирська Є., Нещерет К., Білецька І., Лихацька К., Кисельова К.- 4-БПО) при проведенні занять доцільно використовували мультимедійні презентації, матеріали освітніх платформ EdEra,  Prometheus тощо. Студентки групи 4-АД Шумілова А., Заїка М., Глотова Л., Скорик О., Кряковцева С., Соломянкіна А та ін. впроваджували на заняттях з дошкільнятами диференційовані, групові, тестові завдання; технології «Лепбук»,  Бізіборд, палички Кюізенера, «Казкові лабіринти гри» (за В.Воскобовичем); мнемотехніки та мнемотаблиці;; здоров'язберігаючі технології («доріжки здоров’я); технологію «тимбілдінг». Результати переддипломної практики студентів знайшли своє вираження у відеозвіті (спеціальність «Дошкільна освіта»), та  відеороліка (спеціальність «Початкова освіта»),  які розміщені на каналі Ютуб.

Більшість  студентів 3 курсу спеціальностей «Початкова освіта», «Фізична культура» з практики «Пробні уроки» та 2 курсу спеціальностей «Початкова освіта», «Технологічна освіта»  з практики «Позанавчальна виховна робота»  підготували цікаві мультимедійні розробки уроків та занять, записали фрагменти уроків, занять для проведення зі школярами в умовах дистанційного навчання: оффлайн –урок з природознавства «Організм людини» Гринь О. (гр. 3-АПО, методист Мінєнко Г.М.),  урок математики « Додавання в межах 20»  Мітусової А. (гр.. 3-АПО, методист Ляшенко К.І.),  уроки з інформатики «Безпечний інтернет» Пономаренко Я., Циганкової Ю. (3-АПО, методист Саприкіна Т.Г.), виховні години «Загадковий світ казок» Ромічевої П.  та «Доброта притаманна всім» Мальцевої А. (гр.. 2-БПО  та 2-АПО, методист Ігнатуша А.Л.) та ін.

У ході педагогічної практики студенти Євдокимова В., Кучерова А., Раповая Я., Сагімбаєва О., Ткаченко В. (гр. 3-БПО)  з дисципліни «Я у світі» (методист Толмачова І.Г.) створювали кросворди в програмі Flippingbook, комікси до тем навчальної дисципліни («Ми українці», «Державні символи України», «Дорогами добра», «Я і моя Батьківщина», «Подорож картою України»), підбирали віртуальні подорожі містами України. Результатом діяльності методиста і студентів став е-посібник «Матеріали «Я досліджую світ» , «Я у світі».

Студенти спеціальності «Фізичне виховання» під керівництвом Крошки С.А., Борисенко Л.Л. створювали відео комплекси  вправ для загального та спеціального розвитку, розробляли презентацій або відеоролики.

Під час дистанційної роботи методистами Аль-Хамадані Н.Д., Сидоренко Н.М.  зі студентами спеціальності «Дошкільна освіта» було організовано студентські флешмоби «Кумедне фото з педагогічної практики», «День вишиванки», «Куточок трудового виховання в ЗДО». Для студентів були організовані консультації з організації трудового виховання  дошкільників, планування за програмою «Впевнений старт» та ін.  в соцмережі  Фейсбук  (група «Віртуальна аудиторія»), індивідуальні консультації в Viber.

18  студентів спеціальності «Початкова освіта» (методист Ігнатуша А.Л.) завершили онлайн-курс на платформі ЕдЕра «Робота вчителів початкових класів з дітьми з особливими освітніми потребами» (30 годин) та отримали сертифікати, які розміщені на сайті ц/к загальної та дошкільної педагогіки та психології.

 

 

З метою  отримання новітніх інструментів для роботи вчителя ФК під керівництвом Крошки С.А. 43 студента спеціальності «Фізична культура» пройшли курси та отримали сертифікати студії онлайн-освіти EdEra: «Домедична допомога», «Академічна доброчесність»,  «Бери і роби»; порталу превентивної освіти «Заклади освіти в умовах епідемії», платформи Prometheus: «Захист прав людей з інвалідністю».

Студенти спеціальності «Журналістика» дистанційно (за допомогою сервісів Viber, Skype, ZOOM,  Googl Meet) виконали завдання навчальної (редакційної) практики: дослідили основні аспекти творчої роботи журналіста Вадима Лубчака, склали тематичний макет газети  до Міжнародного Дня журналіста.

Навчання студентів спеціальності «Журналістика» має свої особливості, пріоритети та відбувається в процесі як теоретичного навчання так і практичного. Формування практичних умінь і навичок майбутніх фахівців видавничої справи здійснюється в процесі таких видів практичного навчання як:

  • ознайомча практика, мета якої познайомити студентів з головними напрямами діяльності редакцій газет, типографій, виділення основних видів роботи фахівців даної галузі,
  • редакційна, активний вид практичної підготовки, при виконанні завдань якої студенти мають змогу теоретичні знання застосувати при вирішенні практичних ситуацій,
  • переддипломна практика.

Базами практики для студентів спеціальності «Журналістика» виступали редакція регіональної суспільно-політичної газети «Новий путь», телерадіокомпанія «Акцент», ООО «Телекомпанія «СТВ», ТОВ НТРК «ІРТА» (м. Сєвєродонецьк), медіа-центр коледжу.

 
     
 

 

В процесі практичної підготовки у студентів формуються практичні уміння вичитувати рукописи з метою забезпечення графічної і лексичної одноманітності різних елементів тексту, усунення орфографічних і пунктуаційних помилок; редагувати авторські оригінали, верстати сторінки у програмі Page Maker; перевіряти цитати і цифрові данні за першоджерелами; дотримання однаковості позначень в ілюстраціях, тексті; усувати неясності в написанні окремих букв і знаків, неправильну розбивку на абзаци; узгоджувати з редакторами помічені стилістичні похибки; перевіряти на відповідність набраного тексту з оригіналом; виправляти орфографічні, пунктуаційні і технічні помилки, допущених при наборі або передруковуванні рукописів; під керівництвом редактора здійснювати технічну підготовку рукописів до здачі в набір; зчитувати рукописи після передруку, виправляти допущені при цьому помилки. Студенти в процесі виконання поставлених завдань долучаються до процесу «народження» нового видання (наприклад, випуску газети).

 

 
     
 
     
 
     
 

 

і.

 

Система організації практики у різних її формах, видах, а також якісне керівництво з боку досвідчених викладачів, забезпечує послідовність та неперервність практичної підготовки, сприяє професійному становленню майбутніх фахівців. Саме на практиці студент реально вчиться любити і розуміти дітей, сприймати їх такими, якими вони є, виробити в собі терплячість, відповідальність, почуття обов'язку. Працюючи з дітьми, студенти розуміють: щоб стати гарним вчителем, потрібно постійно займатися самоосвітою і самовихованням, оскільки одержані у процесі навчання знання та важливі професійно-значущі якості потребують постійного розвитку, прагнення неухильно рухатися до побудови інформаційного суспільства, оволодівати навичками ХХІ століття, вихованням медіа-грамотності та ставати лідером на ринку праці.

Приклади підсумкових робіт студентів-практикантів

Дивитись посилання

Дивитись посилання

 

     
     

 

Корисні посилання
Різне

© Відокремлений структурний підрозділ «Лисичанський педагогічний фаховий коледж Луганського національного університету імені Тараса Шевченка», 2012-2021